شهر مقدس برهماییان | بنارس در هند | بلاگ

شهر مقدس برهماییان | بنارس در هند

تعرفه تبلیغات در سایت

آخرین مطالب

امکانات وب

شهر مقدس <strong></strong> بنارس در هند

شهر مقدس برهماییان برهماییان که به اشتبه هندو نامیده می شوند, پیروان مکتب برهمایی می باشند که قائل به وجود سه خدا هستند شهر مقدس برهماییان بنارس می باشد در این مقاله هم به شرح این آیین و معرفی شهر بنارس پرداخته ایم

برهما یکی از خدایان بزرگ هندوان باستان و نام یکی از سه خدای پیروان مذهب برهمایی است که وی را قادر مطلق آفریدگار جهان می دانند . برهمنان معتقدند که برهما روز اول خلقت روحانییون را از دهان و سلحشوران را از بازوان و کارکنان را از ران و بردگان را از پای خود آفرید و این صنوف همیشه ثابت و برقرار خواهند بود.

سه خدای برهمایی عبارتند از :

۱. برهما( خدای بزرگ و خالق موجودات و جهان)

۲. ویشنو (محافظ . آمر کائنات)

۳.شیوا (مخرب و خراب کننده موجودات)

شهر مقدس برهماییان (( بنارست)) در کنار رود مقدس گنگ واقع شده است .

نظام طبقاتی و خدایان مورد پرستش

پیروان آیین برهمایی در عصر کنونی هندو نامیده می شوند اگرچه که این نام صحیحی نیست و هیچ رابطه ای با دین برهمایی ندارد. هندوییسم در زمان ما افراد زیادی را به خود جلب کرده است از جمله مسلمانان که به دلیل بی اطلاعی از آیین اسلام و همچنین نا آگاه بودن از اصول ادیان دیگر مخصوصا دین برهمایی یا هندو به این آیین و مروجان آن گرویده می شوند.

اگرچه برخی از هندوان به دروغ خود را یکتا پرست معرفی می کنند آن هم برای جلب نظر مسلمانان و سایر ادیان یکتاپرست است اما در حقیقت هندوییسم بر پایه ی چند خدا بنا شده است. در راس مثلث ۳ خدای برهما- ویشنو و شیوا قرار دارند که هرکدام چندین زن و چندین فرزند دارند و زنان آنها خدای مونث یا الهه نامیده می شوند و فرزندان مذکر آنها خدا محسوب می شوند.(برهما - ویشنو- شیوا)

اگر شما از هندوان سوال کنید که بلاخره چه کسی اول خدا بود از میان این همه خدا ؟ و چه کسی دنیا را خلق کرد هر کس جواب متفاوتی به شما می دهد و هیچ یک هم نمی داند که چرا و چگونه. در آیین هندو سوال پرسیدن امری محال است و زمانیکه از یک هندو بپرسید چرا بت می پرستد ؟ او با تمسخر جواب می دهد که مگر می شود خدایی را پرستید که دیده نمی شود؟ آنها چیزهایی را می پرستند که می توانند ببینند و این تنها به خدایان دریا و کوه و آتش و باران و یا ارکان طبیعت محدود نیست بلکه خدایان مهمتری هم هستند که از روزگار بسیار کهن در هندوستان پرستش می شده اند.

تمامی خدایان به همراه خانواده هایشان همواره از چوب و سنگ و فلز و ...ساخته شده و در فروشگاهها به فروش می رسند . برای اعیادی مثل دورگا پوجا و یا گانش چاتورچی بتهای غول آسایی از این خدایان از گل رس ساخته و رنگ می شود و بعد لباس پوشانده می شوند و برای مدت خاصی پرستیده شده و سپس آنها را در شهر می چرخانند و به رودخانه می دهند.مردم به یکدیگر خدا هدیه می دهند و هر خانواده معبد خانگی خود را در گوشه ای به نام اتاق عبادت دارد و معماران هندو خانه ها را بر اساس جایگاه این بتکده های خانگی می سازند.

در پاسخ به اینکه چرا چنین کار بیهوده ای را با چنین هزینه هایی متحمل می شوید می گوییند که خدایان به دیدن ما آمده بودند و حالا دارند بر می گردند به خانه هایشان!

توجه داشته باشید که این خدایان را با دست خود می سازند و شکل می دهند و لباس می پوشانند و راه می برند و به عنوان خالق خود می پرستند .

شهر مقدس برهماییان

شهر بنارس، بین راه دهلی به پنتا و کلکته، در کنار رود گنگ قرار گرفته است.

مذاهب و ادیان مختلف در این شهر، به صورت مسالمت آمیز زندگی می­ کنند. هندو، مسلمان، بودایی و … جایگاه اصلی بودا، محلی است در کنار بنارس به نام «سَرنات». بودا پس از هفت سال ریاضت در بیابان، دانست که از این راه نمی­ توان به مقصد نهایی رسید، به بنارس برگشت، بعد فهمید که تفکر و تعمق در خود (معرفت نفس یا مراقبه) بهترین راه است، آن وقت مدت شش هفته زیر درختی نشست و به مراقبه پرداخت. آنگاه است که از سیداریتی به سیوه یا بودا یا «بودهی» می­رسد، یعنی تفکر و اندیشه. ابتدا افراد او را به تمسخر گرفتند، امروزه مجسمه او را شش نفر که در اطراف او نشسته ­اند، نصب کرده­ اند.

بودا می­گوید: انسان در چرخۀ طبیعت اسیر است، باید کوشش کرد تا به نیروانا رسید، آنهم طبق دستورهای اخلاقی است: گوشت حیوانی را نخورند، به همه محبت کنند، حیوانات را نیازارند، … . بنارس شهر مقدس هندوان و بوداییان است؛ اما می­توان گفت که در هند، چندان بودایی وجود ندارد. تا زمان آشوکا نظام، نظام برهمنی بود، بعد بودایی هم آمد. مغولهایی که به هند آمدند، بودایی شدند و همان کوشانیان بودند. همزمان با اشکانیان از سدۀ دوم قبل از میلاد تا حدود قرن سوم م. معابد بودایی به دست کوشانیان ساخته شد، بعد دین بودایی دو گردونه شد. بزرگ و کوچک. کوچک در «سری­لانکا» است، قیامت در مذهب بودا نیست؛ زیرا به نظر آنان، انسان تنها نتیجۀ عمل خود را به دست می­آورد، پس قربانی کردن و عبادت بیهوده است. اینها گردونه بزرگ هستند، مثل بودائیان ژاپن و تبت و … . هندوها با یک مبارزۀ منفی توانستند کم کم بودایی را به طور کلی از هند براندازند. گروه یا دایرۀ بزرگ بوداها، همان چین و ژاپن و… به پرستش می­پردازند، در حالی که خود بودا به پرستش معتقد نبود؛ اما دایرۀ کوچک، گروهی هستند در سری لانکا که عبادت نمی ­کنند و شاید بتوان آنها را پیروان راستین بودا دانست.

از دیگر ویژگی­های بنارس اینکه، مقدّسان دیگر مذاهب هندو، بودا، مسلمان و… در آنجا ساکن شده ­اند. هندوها برای اینکه اعمال مذهبی را در رود گنگ انجام دهند، بوداییها برای اینکه درخت بودا در آنجاست(در سَرنات). مسلمانان هم، بویژه در خصوص عارفان، سکونت در اینجا را می­توان دید. چون بسیاری از ویژگی­های عرفانی مشترک است. داستان فیل، طوطی، ابراهیم ادهم، داستانهای شیری که به دنبال کسی می­رود و او در چاهی می­افتد و …، از موارد مشترک عرفان اسلامی و بودایی است. ویژگی دیگر بنارس، تعصبات اورنگ زیب(آخرین پادشاه تیموری هند) بود که در واقع همزیستی مسالمت آمیز مسلمانان و هندوان را دچار مشکل کرد. نمونۀ آن مسجد اورنگ زیب و معبدی که در کنار آن است. او را مسلمانی متعصب دانسته­ اند، اما بسی جای تردید وجود دارد.

...
نویسنده : محمد رضا جوادیان بازدید : 22 تاريخ : يکشنبه 13 اسفند 1396 ساعت: 18:11